„Picivel művészibb vonal felé fog mozdulni a repertoár” – interjú Rázga Miklóssal, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatójával

Mozgalmas évadot zárt 2012-ben a Pécsi Nemzeti Színház: dacára a márciusi bombariadónak, majd az önkormányzati és állami megvonásoknak, a színház az évad végére túllépte a bűvös százezer fő fölötti nézőszámot. Rázga Miklós direktorral beszélgettünk a jövő évad terveiről és az elnyert nemzeti kiemelt kategória vonzatairól.

PécsiBölcsész: Egy ilyen izgalmas időszak után, ahol az önkormányzati és állami forrásmegvonás után is sikerült növelni a nézőszámot, mit várhatunk a 2012-13-as évadra?

Rázga Miklós: Elsődleges volt a közönséget visszaszerezni, visszanyerni a bizalmukat, ez a számok tükrében úgy látszik, sikerült is. Az előző évadhoz képest picivel művészibb vonal felé fog mozdulni a repertoár, gondolok itt két nagyszínházi bemutatóra, Csehov Cseresznyéskertjére és Moliére Tartuffe-jére. Minden évben be szoktunk mutatni két zenés darabot is, az új évadban ezek a János vitéz, illetve A padlás lesznek. Az opera rajongóinak Gounod Rómeó és Júlia történetével kedveskedünk, de két balettelőadás is várja a közönséget az évad folyamán: a nagyszínházban Mozart-etűdökre komponált balett lesz látható Banális viszonyok – Édes finomságok címmel, míg a Kamaraszínházban a Bonyodalmas balkáni lakodalmas című táncdarab mutatja be a Pécsi Balett munkásságát.

Ezek mellett a Kamarában még a Picasso kalandjai film színpadi átirata, a mesepályázatunk nyertese, A sivatag hercege, a Black Comedy című bohózat, a Halálos tavasz című regény adaptációja lesz látható. Egy kortárs magyar drámával is készülünk, amely annyira kortárs, hogy a szerző, Egressy Zoltán direkt a társulatra írja a darabot, egyelőre Koktél a munkacíme még.

PB: Hogyan sikerült megoldani az önkormányzati és állami források kiesésével kialakult helyzetet, hiszen márciusban még arról lehetett hallani, hogy bezár a díszleteket gyártó műhely, és többen utcára kerülhetnek?

R.M.: Sikerült jelentősen csökkenteni a díszletháznak bérleti díját, emellett olyan műsortervet állítottunk össze, amelyet a kicsinek mondható prózai társulat még elbír, új színészek szerződtetése helyett pedig színművészetis hallgatókat vettünk fel, akik a szakmai gyakorlatukat töltik majd Pécsett. A vendégművészek meghívását is minimalizáltuk, így a prózai társulat nagyon meg lett dolgoztatva, de ugyanez vonatkozik a színház műszaki állományára is: ők is kevesen vannak, emiatt monumentális díszleteket nem is lehet legyártatni. Szóval sok ilyen kicsi, technikai jellegű megszorítás kellett a helyzet túléléséhez, viszont ezek mellett nem szabad elfelejteni a soha nem látott nézettség-emelkedést sem. Főleg áprilisban és májusban növekedett meg drasztikusan a nézők száma, ami a jegybevételeken is meglátszott.

PB: Azzal, hogy a színház júniusban elnyerte a nemzeti kiemelt kategóriát, milyen változások várhatóak a Pécsi Nemzeti életében?

R.M.: Több feladatot fog hozni magával ez a kategória, de az állammal kötöttünk egy közszolgáltatási szerződést, amely biztosítja a pluszfeladatokhoz – ősbemutatók, gyerekdarabok, előadásszám, nézettség stb. – szükséges anyagi forrásokat is. Tegyük hozzá, hogy ezek a források majd csak 2013-tól lesznek elérhetőek, tehát az ősszel induló évad közepétől.

PB: Terveztek a következő évadban kifejezetten hallgatóknak, egyetemistáknak szóló bérletfajtát indítani?

R.M.: Eddig is volt, ez a tavalyi évad egyik újítása. A következő évadra is érvényes, hogy minden bérletet meg lehet majd venni diákkedvezménnyel, ezen felül vannak a diákoknak, illetve kifejezetten az egyetemistáknak szóló bérletfajták is. Az utóbbi külön kedvezménnyel fog járni, de ezt most még pontosan nem lehet megmondani, milyen mértékű lesz. Jelenleg azon dolgozunk, hogy minél több hallgatóhoz eljusson ennek a bérlettípusnak a híre.